Lässugen...



Nu när hösten kommer blir jag så sugen på att kura upp i soffan med en riktigt bra bok. Läste senast "Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini. Den var jättebra, en riktig sträckläsare!
Var inne på Pocketshop igår och hittade massor av härlig litteratur som jag vill läsa.
Ser fram emot en riktigt bra höst!


Här får ni förresten receptet på äppelkakan!
Det är världens enklaste, men ack så goooood!



du behöver:
4 ägg
5 dl socker
200 gr smör
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 äpplen
4 msk socker
4 tsk kanel

så här gör du:
1. Smält smöret. (under tiden kan du skala, kärna ur och klyfta äpplena)
2. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver.
3. Tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret.
4. Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna.
5. Vänd äppelklyftorna i socker och kanelblandningen och fördela dem i smeten.
6. Grädda i ca 25 minuter (200 grader). Skär upp kakan i fyrkanter när den svalnat.

Eftersom jag har svårt att låta ett recept vara som det ska vara, brukar jag ta ut kakan när det är 5-10 min kvar, och ringla lite ljus sirap på och strö lite råsocker över.
Då blir den lite knäckig och god!
Hoppas det smakar!



Nu ska jag gå och hämta Noelle. Så ska jag passa på att njuta det fina vädret när hon sover i vagnen!

Kram på er så länge!

Kommentera här: